Livestreaming en andere online tools voor artiesten/kunstenaars in het anderhalve meter tijdperk

Een van de meest in het oog springende effecten van de coronacrisis is de grote kracht waarmee de hele samenleving het internet op wordt gedwongen. ‘Gefunneld’ heet dat in online marketingjargon. Online bezorg- en besteldiensten kunnen de grote vraag niet meer aan. Het gaat dan om maaltijden, keukenapparatuur, kleding etc.. Last but not least: de omzetten van platformen voor video en music on demand, games en andere entertainmentsoorten vliegen de pan uit.

 

Nu ouderwets optreden met publiek voorlopig niet tot de mogelijkheden behoort is het dus niet zo vreemd dat het livestreamen van performances door musici en andere podiumkunstenaars ‘the way to go’ lijkt. Een aantal bekende artiesten hebben het spits afgebeten met door hun management geregelde of zelf opgezette luxe online platformen. Hierbij kunnen exclusieve onlineconcerten voor een klein aantal online bezoekers geboekt worden maar ook grootschalige livestreams. Zo heeft  Erykah Badu al grote successen geboekt met livestreams die ze zelf opgezet heeft. Ook de K-Popband BTS  verkocht meer dan 750.00 tickets voor een streamingconcert welke 20 miljoen dollar omzet opleverde.

 

Maar als je geen toegang hebt tot deze kanalen en budgetten zijn er evengoed diverse mogelijkheden. In veel gevallen gaat dat via de gebruikelijke socials als Facebook, YouTube en Instagram. Voor de doorsnee d.i.y. streamingkunstenaar is geld verdienen (monetizen) via deze platformen in de praktijk echter moeilijk. Dat gaat meestal alleen via derde partijen. Daarom worden Facebook, YouTube en Instagram vaak strategisch ingezet om potentieel publiek naar de online plekken te leiden waar wel gemonitezed wordt. Dat is nu zeker belangrijk omdat artiesten/kunstenaars hun inkomen bij elkaar moeten scharrelen via meerdere inkomstenbronnen. In veel gevallen vier tot vijf van die geldstromen.  Online kan dat op allerlei manieren. Wat het lastig maakt is de grote concurrentie van collega’s maar ook van hobbyisten die tijdens de coronapandemie thuis opgesloten alle tijd hebben en zich ook op internet beginnen te manifesteren. Geen wonder dat op Spotify bijvoorbeeld dagelijks ongeveer 40.000 tracks worden uitgebracht.

 

Hieronder volgt een kleine greep van de mogelijkheden om te monetizen:

 

Crowd funding door betaalde abonnementen zoals op Patreon bijvoorbeeld of door donatieknoppen zoals de superchat op YouTube maar ook betaalde tickets voor een livestreamconcert met persoonlijk chatcontact (break-out) met de muzikanten na het concert. Voor dat laatste betaal je dan wel of niet extra.

 

Merchandise voor artiesten die een live-stream willen combineren met promotie via hun Bandcamp- en/of andere merchandise-pagina’s bijvoorbeeld. Dit kun je doen via sites als Popshop Live of Amazon Live.

 

Affiliate Deals heb je in alle soorten en maten. Je krijgt een kickback (een percentage) voor iedere verkoop die via een link op jouw online plekken tot stand is gekomen. Bij streamende musici kun je dan denken aan muzikale software- en hardwareproducten  zoals DAW plugins en gitaren.

 

Online lessen en cursussen die kunnen variëren van losse chatsessies en/of filmpjes (via Skillshare bijvoorbeeld) over hoe je bepaalde dingen doet (bijv: componeren/produceren) tot hele lespakketten met vijftig instructiefilmpjes en een aantal uren persoonlijk advies.

 

Sponsoring waarbij geldt: hoe meer volgers, online kanalen (die je kunt bundelen) en invloed je hebt, hoe meer je kunt vragen van een sponsor.

 

Online (freelance) werk via je eigen websites. Denk hierbij aan inspreken van voice-overs, inspelen van muziekpartijen of hele muziekproducties in opdracht, grafische opdrachten,  het schrijven van teksten etc. Er zijn ook platformen zoals Fiverr en Twago (overgenomen door Randstad) die hierin gespecialiseerd zijn. Deze online diensten hebben echter ook een verstorende werking op hele beroepsgroepen en zijn controversieel vanwege o.a. de verslechtering van arbeidsomstandigheden en verdiensten. Het meest in het oog springende voorbeeld daarvan is Uber waarbij het met de belangen van de betrokken taxichauffeurs niet zo nauw genomen wordt. Het voordeel van je eigen website als online centrum voor freelance werk is dat je zelf de controle hebt en je klanten makkelijker aan je binden kunt.

 

Niet alleen voor musici

De platformen hieronder zijn niet exclusief voor musici maar vaak ook geschikt voor andere podiumkunstenaars als acteurs, dansers, voordrachts- en mimekunstenaars. Om te beginnen heb je technisch gesproken niet eens zoveel voor nodig. Een laptop of desktop is vaak al voldoende met gebruikmaking van de interne microfoon en webcam. Hieronder een aantal veel gebruikte onlinediensten.

 

Patreon.com

Dit is geen streamingplatform maar wordt voor livestreaming veel in combinatie met Youtube of Crowdcast gebruikt. Patreon gaat niet uit van grote aantallen maar meer van kwaliteit en is niet gebaseerd op reclame-inkomsten. Het concept is helemaal in lijn met de huidige fan-gerelateerde marketingoriëntatie. Fans krijgen met een betaald membership allerlei goodies van de artiest/kunstenaar. Denk hierbij aan toegang tot de volledige videos i.p.v de gratis korte versies op Youtube bijvoorbeeld. De filosofie is: beter vijfhondert Patrons (betalende hardcore fans/members en donateurs) die 100 euro per jaar besteden dan 1 miljoen gratis views die jaarlijks 2000 tot 4000 euro opleveren via advertentie inkomsten zoals bij Youtube. Het platform biedt vele online tools en informatie om de Patrons, helemaal in de watten te kunnen leggen. Afhankelijk van het programma welke je kiest ben je 5 tot 12% van de inkomsten die je verdient via het platform kwijt aan commissie.

 

Bandcamp

Is ook geen platform specifiek voor livestreaming alhoewel ze het via een app wel faciliteren. Bandcamp bestaat sinds 2007 en biedt artiesten een profiel met o.a. een eigen winkel voor hun fysieke producten als vinyl, Cd’s, T-Shirts  en andere merchandise maar ook een concertagenda en ticketverkoop voor concerten. Naast de handige  online winkel is er ook de mogelijkheid van digitaal streamen, handige fan-contacttools en betaalde abonnementen. 80 % tot 85 % van de opbrengsten gaan direct naar de artiest. Het platform wordt daarom veel gebruikt door d.i.y. artiesten. Net als Patreon is Bandcamp een plek voor fan-gerelateerde exploitatie.

 

Livestream platforms met betaalmuur:

Bedenk wel, livestreaming is geen financiële vervanging voor echte concerten. Alhoewel bovengenoemde succesvoorbeelden van Erykah Badu en de K-Popband BTS  anders doen vermoeden geldt voor de gewone creatieve stervelingen echter dat de consument (nog) niet gewend is om te betalen voor livestreams. Daarbij is het aantal livestreamplatformen waar je de stream keihard achter een betaalmuur kan zetten nog beperkt. Dat zijn o.a.

 

 

Run The World

Wordt veel gebruikt voor online conferenties maar is ook geschikt voor livestream concerten. Je kunt gratis gebruik van de dienst maken voor 25% commissie op ticket verkoop maar wil je meer zoals het opnemen van de stream, een lagere commissie en een e-mail lijst van de deelnemers/publiek dan moet je een van de betaalde abonnement nemen.

 

Stageit

Toegesneden op muziek en voor kleine besloten streamingconcerten. Bestaat al 11 jaar maar krijgt nu opeens, hoe kan het ook anders, een enorme boost. Publiek kan chatten met elkaar en met artiest. De stream wordt niet opgenomen of gearchiveerd door de organisatie. Je kunt zelf de prijs bepalen en hoeveel publiek er maximaal is toegestaan.  Je kunt het dus zo exclusief maken als je wilt. Verder bestaat de mogelijkheid om de bezoekers zelf te laten bepalen wat die wil betalen. 80% van de entreegelden is voor de artiest(en). Grote voordeel is dat de hele online infrastructuur er al ligt. Dit in tegenstelling tot de vele apps en websites op dit gebied die nu in allerijl worden opgetuigd. Ook niet onbelangrijk: je krijgt je geld binnen zeven werkdagen.

 

Crowdcast

Vanaf $ 20 per maand, ook hier geldt; hoe meer je betaalt hoe meer je krijgt. Denk dan aan de maximum lengte van de livestream, lagere commissie op ticketverkoop, het maximale aantal publiek etc. Streams worden standaard opgenomen op HD video. Een voordeel van Crowdcast is dat je het naadloos kan integreren met o.a. Patreon als alternatief voor YouTube.

 

Veeps

Gratis livestream platform. Je kunt zelf de ticketprijs bepalen met als minimum $ 3. Veeps neemt een toeslag van 15% als commissie. Je moet een Twitter account hebben welke het platform gebruikt om te kijken of je een authentieke artiest bent. Het duurt drie dagen voordat je aanmelding is behandeld. De stream verloopt via hun website, publiek dient een account aan te maken op de site voordat ze een ticket kunnen bestellen. Om de livestream mee te maken dienen ze in te loggen op de website. Je kunt zelf kiezen of een livestream online blijft staan na afloop of niet.

 

Key

Gratis livestream platform welke kijkers $ 2,99 per stream in rekening brengt. Kijkers moeten inloggen via hun Facebook-, Twitter- of Googleprofiel of een account aanmaken op de site van Key. De service neemt 25% commissie over alle inkomsten waaronder betaalde DM (Direct Messaging) via een smarthpone app met de artiest (talents) tijdens de stream. Je krijgt analytics en e-mailadressen van kijkers/fans. Het bedrijf koppelt ook merken aan artiesten/talents. De merken sponsoren de streams in dat geval. Niet duidelijk is of de livestreams online  blijven staan.

 

Vimeo

Niet gratis, wel erg goed. Om te livestreamen heb je een premium abonnement van € 70 per maand nodig. Van de tickets wordt geen commissie ingehouden. Het is voor artiesten met budget die veel tools nodig hebben en die willen simulcasten naar andere platformen. Vimeo biedt een uitgebreid statistieken dashboard en hoge kwaliteit streams. Je kunt het hele proces ook embedden op je eigen website en naar eigen smaak aanpassen. De stream wordt automatisch opgeslagen en je kunt pushed notifications sturen naar je volgers of een selectie uit je volgers. Verder een ongelimiteerd aantal streams en kijkers, live grafics, publiekschat, geen limieten voor de bandbreedte en studio encoding software. Bekijk de uitgebreide mogelijkheden hier.

 

Streamingplatforms zonder betaalmuur maar met de mogelijkheid van betaalde abonnementen en donatieknop:

 

Twitch.tv

Dit is eigenlijk een gamesplatform van Amazon maar wordt inmiddels ook door muzikanten gebruikt. Je kunt o.a. live streamen en daarbij technisch gesproken een miljardenpubliek bereiken. Via o.a. een, betaald, Soundcloud- account kun je ook affiliate partner van Twitch worden waardoor je betaald krijgt voor views. Ook hier heb je doneerknoppen en kunnen kijkers betaalde abonnementen nemen op je kanaal. Een nadeel van Twitch zijn de grote hoeveelheden advertenties die je bij sommige kanalen om de oren vliegen. Als je wilt weten hoe je Twitch optimaal kunt inzetten is het Youtubekanaal van Alpha Gaming een goed startpunt.

 

YouTube Live

Wie kent Youtube niet? Als lid van het Youtube-partnerprogramma kan je livestream geld opbrengen via o.a. advertenties, superchat, supersticker en kanaallidmaatschappen. Toegang tot het partnerprogramma is echter door de jaren steeds moeilijker geworden. Dat is de reden dat je voor monetizen vaak een derde partij nodig hebt.

Als je livestreamen instelt kan het 24 uur duren voordat je account is ingeschakeld. Om via een smartphone te streamen heeft je kanaal minimaal 1000 abonnees nodig. Streams korter dan 12 uur worden automatisch gearchiveerd en blijven online. Voordeel van Youtube zijn de vele promotietools en chatmogelijkheden .

 

YouNow

Het creëren van een account gaat via je Facebook-, Twitter of Instagram account. Werkt met eigen cryptocurrency waarvoor je een digital wallet nodig hebt. Streamen en het bekijken van streams kan via de website of de YouNow app. Als je wilt livestreamen dien je een abonnement te nemen van  $4.99 per maand. Nadeel is het veelal jonge tienerpubliek die het platform gebruikt. Livestreams zijn na afloop alleen te bekijken voor publiek met een abonnement. Om te monetizen dien je partner te worden. Daarvoor dien je minimaal 2500 fans en 15 zogenaamde concurrente kijkers te hebben. Als je een topdog bent kom je in aanmerking voor ‘Partner with Subscription Badge’. In dat programma krijg je toegang tot exclusieve tools als Superchat etc.  Om hiervoor in aanmerking te komen  dien je minimaal 7,000 fans een gemiddelde van 30 concurrente kijkers en totaal 300 kijkers te hebben.

 

Periscope

Gratis livestreamplatform eigendom van Twitter. Werkt via een smartphone met een app (iOS en Android). Een stream blijft default 24 uur online, je kunt dat echter veranderen. Je kunt de stream ook direct opslaan op je smartphone en deze op andere online plekken zoals je eigen website, Youtube etc. zetten. In principe kan iedereen op twitter je stream bekijken. Je kunt deze echter flexibel afschermen en beperken tot slechts een of twee deelnemers als je het platform wilt gebruiken voor privélessen bijvoorbeeld. Werkt samen met Twitter. De donatieknop heet Super Hearts welke kijkers je kunnen sturen en welke je kunt omzetten in geld. Dat laatste echter alleen als je ongeveer 150.000 Super Hearts hebt ontvangen zodat je kunt toetreden tot het Super Broadcaster Program. Nadeel: Apple en Google nemen daar 30% van als in-app purchase fee. De meningen over Periscope zijn zeer verdeeld.

 

Streamingplatforms zonder betaalmuur maar met een donatieknop zijn o.a. 

De volgende platformen worden alleen opgesomd met een link naar prijzen en mogelijkheden.

Zoom Instagram Live, Facebook Live, LinkedIn Live, Mixcloud Live

 

Simulcasting Platforms

Simulcasting houdt in dat je live-stream gelijktijdig wordt gestreamd op meerdere platformen. Bekende simulcasters zijn:

StreamYard, populaire dienst. Streamt naar Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitch en Periscope

Restream, tot 34 mogelijke bestemmingen.

Switcher Studio, streamt naar YouTube, LinkedIn, Twitch en Periscope. Meerdere camerahoeken mogelijk, abonnementen redelijk prijzig.

Streamlabs, gratis alles in één streamingsoftware echter alleen voor Windows. Streamt o.a. naar Facebook, YouTube en Twitch.

Switchboard Live, vanaf $79 per maand, meer dan 30 mogelijke bestemmingen waaronder Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitch en Periscope.

 

Live e-commerce platformen

Live e-commerce is een opkomende fenomeen dat livestreaming combineert met de mogelijkheid om producten in de streamingvideo’s weer te geven maar ook om in realtime producten te kunnen kopen. Voor artiesten die een live-stream willen combineren met promotie via hun Bandcamp- en/of merchandise-pagina’s bijvoorbeeld. Dat kan via:

Popshop Live, Bambuser, Brandlive en Amazon Live

 

Dit was een kleine greep uit de mogelijkheden on-line. Vermelding van de bovenstaande bedrijven is ter illustratie maar geen bondsadvies, er kunnen dan ook geen rechten aan ontleend worden.

-rakenDra Smit, Kunstenbond/Ntb