StarkLinnemann

Transcending Beethoven Volume I

Ludwig van Beethoven heeft in 1801 de Mondscheinsonate op 27/2 gecomponeerd. Naast vele anderen hebben ook Alicia Keys en Dmitri Sjostakovitsj deze zeer bekende compositie in hun werk hergebruikt. De vlak daarna geschreven 15. Pianosonate, ‘de pastorale’, is veel minder bekend. Haar bijnaam verwijst net als die bij de gelijknamige 6. Symfonie naar de sfeer van het geïdealiseerde landleven. En zo begint drummer Jonas Linnemann het eerste van de vier nummers (movements) met geheimzinnige oerwoudgeluiden, die pianist Paul Stark met snarengerommel uit de pianoklankkast aanvult. Het duurt een hele tijd voordat een ritme zich manifesteert en de piano op een zeer ontspannen manier over Beethovens harmonieën begint te improviseren. Als bassist Maciej Domaradzki dan nog een opgewekt jazzy loopje toevoegt, is het plaatje compleet. In het vervolg kun je in alle vier de delen Beethoven verrijkt met bewegelijke ritmes en goed in het oor liggende harmonieën terughoren. In het ‘second movement’ speelt Domaradzki een fraaie contemplatieve solo. Het Scherzo biedt Linnemann alle ruimte voor een virtuoze opzwepende drumsolo voordat het lange Rondo met rainstick en drone weer de sfeer van het regenwoud oproept en er een aanbiddende hymne op loslaat en Stark zijn pianistisch talent bewijst. Een originele cross-over! (M.K.)

www.starklinnemann.com