MASSALA MADNESS

promotie-cd Popunie Hindipop/Bhangra Beats

Sinds 1985 verleent de Popunie diensten aan popmuzikanten, poporganisaties, podia, gemeenten en anderen die zich interesseren voor popmuziek. Het doel van de Popunie is de voorzieningen voor en de kwaliteit van popmuziek te verbeteren en de deelname aan popmuziek te vergroten. Dit vertaalt zich o.a. in het jaarlijks uitbrengen van een promotie-cd op Popunie Records, waarbij relatief nieuwe muziekstromingen in de schijnwerpers gezet worden. Dit jaar is gekozen voor een opkomend genre dat nu nog vrij onbekend is in het reguliere podium- & festivalcircuit van Zuid-Holland, namelijk Hindipop in de breedste zin van het woord. Er is intensief gezocht naar bands uit dit genre, wat soms niet zonder slag of stoot ging. Het resultaat is een ‘Massala Madness’ van Hindipop en Bhangra Beats uit alle windstreken. Op de cd staan twee nummers van de acts Matwala, San-Deeyah ft. Spankdemcrew, Beatmachine en Faya. De muziek van Matwala valt misschien nog het best te vergelijken met de moderne smeltkroesmuziek van Nithin Sawney. Ze gebruiken traditionele Indiase instrumenten in hun jazzy-muziek. San-Deeyah ft. Spankdemcrew zoekt meer de dansvloer op en brouwt met gesampelde instrumenten een explosieve bhangra mix. Beatmachine en Faya brengen up-tempo hindipop, beïnvloed door ragga, hiphop, r& b en traditionele Hindoestaanse muziek. Ikzelf was zeer gecharmeerd van de twee tracks van de groep Matwala. De tracks zijn geproduceerd en gemixt door Michael Banabila en dat is te horen ook! Internationale klasse. Klankmatig, maar ook muzikaal vielen de andere acts daardoor erg in het niet, ik neem aan dat ze live in ieder geval hun mannetje staan want dit nieuwe urban-genre is momenteel razend populair in steden als Den Haag en Rotterdam. Info: http://www.popunie.nl